Wat is jouw communicatiestijl?
En hoe ga je om met mensen die het anders doen dan jij?
In de samenwerking heeft ieder mens zijn eigen stijl van communiceren, zowel verbaal (woordkeuze, tone of voice), als non-verbaal (lichaamstaal). De ene stijl is niet beter of slechter dan de ander, maar heeft wel invloed op de andere. Welke stijl (of stijlcombinaties) past het beste bij jou?
Vier communicatiestijlen als basis
Communicatie is een combinatie van verbaal en non-verbaal gedrag. Ieder mens heeft daarin zijn eigen stijl. Goed communiceren, zorgt voor effectief samenwerken en prettige omgang met collega’s, klanten en andere relaties.
Weten hoe je zelf overkomt in een gesprek, maakt dat je bewust jouw eigen kwaliteiten kunt inzetten en je valkuilen kunt vermijden. En je bewust zijn van de stijl van je gesprekspartner, maakt dat je kunt kiezen hoe je jouw communicatie hier, zo effectief mogelijk, op af stemt, in plaats van primair te reageren.
Basisdimensies voor het model van Communicatiestijlen zijn:
- de wijze van beïnvloeding: ruimte nemen of ruimte geven en
- de mate waarin je jezelf uit of benoemt: het inhouden of juist uiten van emoties en persoonlijke beleving.
De combinatie van de 2 assen levert 4 verschillende stijlen voor interpersoonlijke communicatie op:
- een directieve stijl : neemt (on)bewust veel ruimte en is liever doelgericht dan ‘bezig met gedoe’
- een expressieve stijl : neemt eveneens veel ruimte, maar is dol op mensen en netwerken
- een coöperatieve stijl : geeft (te)veel ruimte en houdt zich sterk bezig met menselijke relaties
- een beschouwende stijl : geeft ook ruimte en focust vooral op inhoud, taken en kleine details
Alleen smurfen zijn blauw!
In bovenstaande visual zie je dat elke communicatiestijl zijn eigen kleur heeft. Dat maakt de verschillen makkelijk herkenbaar, maar heeft ook meteen het risico in zich dat je gaat praten in termen als “Ik ben rood en jij bent blauw en daarom begrijpen we elkaar niet goed“. Zo simpel is het echter niet! De meeste mensen hebben weliswaar een voorkeursstijl, maar ze bestaan zelden uit slechts één kleur. Bovendien is ieders communicatiestijl ook nog eens afhankelijk van de situatie op dat moment (Wat speelt er? Wat is de context?) en van de mensen om je heen (Hoe reageren alle communicatiestijlen op elkaar? Hoe is de dynamiek tussen mensen?).
Dus, in plaats van kleurrijke etiketten op iemands communicatiestijl te plakken, doe je er goed aan om naar de interactie tussen mensen op dat moment te kijken. Welk gedrag laat ik (en de ander) op dit moment zien? Hoe beïnvloeden we elkaar? En, hoe kan ik mijn gedrag zo aanpassen dat we elkaar begrijpen? Want, alleen smurfen zijn blauw; de Hulk slaat af en toe groen uit en wij mensen kunnen zo kleurrijk zijn als de regenboog. Stijlflexibiliteit betekent namelijk dat wij in staat zijn om ons gedrag bewust aan te passen aan de situatie en de behoeften van anderen om effectief (samen) te werken en te leven.
Zelf aan de slag
Misschien heb je zelf al wel een aardig idee welke communicatiestijl het meest bij jou past. Maar… soms heb je blinde vlekken als het gaat om hoe je overkomt in de samenwerking met anderen. Vraag daarom ook eens aan je collega, manager, klant of andere relatie met wie je samenwerkt welke woorden hij of zij het meeste bij jou vindt passen.
Wil je meer lezen over Communicatiestijlen en DISC? Dan zijn de boeken ‘Omringd door idioten‘ van Thomas Erikson en ‘Waarom begrijp je me niet?‘ van Brigitte Heldeweg echte aanraders.
Meer weten over communicatiestijlen?
- In de workshop ‘Communicatiestijlen gaan we ontdekken wat jouw voorkeursstijl is en wat dat betekent voor jouw omgang met mensen die het ‘anders doen dan jij’.
- Voor teams is er een incompany programma van een dag of dagdeel waarin we aan de slag gaan om elkaars kwaliteiten & valkuilen te benoemen en communicatiesstijlen te ontdekken met als doel om de stijlflexibiliteit van medewerkers te vergroten.