Skip to main content

Wat is jouw communicatiestijl?
En hoe ga je om met mensen die het anders doen dan jij?

In de samenwerking heeft ieder mens zijn eigen stijl van communiceren, zowel verbaal (woordkeuze, tone of voice), als non-verbaal (lichaamstaal). De ene stijl is niet beter of slechter dan de ander, maar heeft wel invloed op de andere. Welke stijl (of stijlcombinaties) past het beste bij jou?

Vier communicatiestijlen als basis

Communicatie is een combinatie van verbaal en non-verbaal gedrag. Ieder mens heeft daarin zijn eigen stijl. Goed communiceren, zorgt voor effectief samenwerken en prettige omgang met collega’s, klanten en andere relaties.

Weten hoe je zelf overkomt in een gesprek, maakt dat je bewust jouw eigen kwaliteiten kunt inzetten en je valkuilen kunt vermijden. En je bewust zijn van de stijl van je gesprekspartner, maakt dat je kunt kiezen hoe je jouw communicatie hier, zo effectief mogelijk, op af stemt, in plaats van primair te reageren.

Basisdimensies voor het model van Communicatiestijlen zijn:

  •  de wijze van beïnvloeding: ruimte nemen of ruimte geven en
  • de mate waarin je jezelf uit of benoemt: het inhouden of juist uiten van emoties en persoonlijke beleving. 

De combinatie van de 2 assen levert 4 verschillende stijlen voor interpersoonlijke communicatie op:

  • een directieve stijl : neemt (on)bewust veel ruimte en is liever doelgericht dan ‘bezig met gedoe’
  • een expressieve stijl : neemt eveneens veel ruimte, maar is dol op mensen en netwerken
  • een coöperatieve stijl : geeft (te)veel ruimte en houdt zich sterk bezig met menselijke relaties
  • een beschouwende stijl : geeft ook ruimte en focust vooral op inhoud, taken en kleine details

Zelf aan de slag

Misschien heb je zelf al wel een aardig idee welke communicatiestijl het meest bij jou past. Maar… soms heb je blinde vlekken als het gaat om hoe je overkomt in de samenwerking met anderen. Vraag daarom ook eens aan je collega, manager, klant of andere relatie met wie je samenwerkt welke woorden hij of zij het meeste bij jou vindt passen.

Meer weten over communicatiestijlen?

  • In de workshop ‘Communicatiestijlen gaan we ontdekken wat jouw voorkeursstijl is en wat dat betekent voor jouw omgang met mensen die het ‘anders doen dan jij’.
  • Voor teams is er een incompany programma van een dag of dagdeel waarin we aan de slag gaan om elkaars kwaliteiten & valkuilen te benoemen en communicatiesstijlen te ontdekken met als doel om de stijlflexibiliteit van medewerkers te vergroten.

X