Keizer & Co

'Maar ik dacht ...!?'. De Abeline paradox

recensie afbeelding

In onze communicatie zeggen en doen we niet altijd wat we vinden of willen. Eén verklaring hiervoor is de Abeline-paradox. De paradox ontstaat als een groep het tegenovergestelde doet van wat de individuele leden eigenlijk willen. Het fenomeen werd voor het eerst beschreven door management expert Jerry Harvey in zijn artikel over groepsdenken:


"Op een hete zondagmiddag in Texas speelt de familie Coleman domino op de veranda. Iemand komt op het idee om een hapje te gaan eten in het stadje Abeline, ruim 100 kilometer verderop. De rest van de familie gaat mee in dit idee en ze stappen in hun auto. Alles valt tegen. De airco in de auto doet het niet tijdens de vier uur durende reis. Het eten is vreselijk. Bij terugkomst zegt één van de familieleden dat het toch eigenlijk een slecht idee was om naar Abeline te gaan. De rest is het meteen met hem eens. Niemand had eigenlijk zin om te gaan, maar niemand durfde dat te zeggen omdat ze bang waren de ander teleur te stellen, omdat ze dachten dat ze dan spelbreker waren of omdat ze het makkelijker vonden om zich (met tegenzin) aan te passen dan hun mond open te doen."


In de praktijk

In organisaties is het soms net zo moeilijk om de echte beweegredenen van mensen te doorgronden. Soms stemt in een (management)team iedereen in met een besluit, terwijl ze individueel een andere mening hebben en van tevoren al niet geloven in een goede afloop. Iedereen houdt zijn mond uit angst om de rest af te vallen of om niet de verantwoordelijkheid op zich te willen nemen. Het gevolg is dan niet een 'vervelende en warme autorit', maar een verspilling van geld, energie en tijd.

De oplossing

Een 'Abeline paradox' is gemakkelijk te voorkomen wanneer je ervoor zorgt dat individuen ongeremd hun mening kunnen geven en je de communicatie binnen een groep open houdt. Dat betekent: open staan voor de mening van anderen en naar elkaar luisteren zonder ideeën meteen van tafel te vegen.

Klik hier voor een speels en inspirerend filmpje over de Abeline paradox in de praktijk.

Keizer & Co traint en coacht teams in het versterken van communicatieve vaardigheden zoals effectief samenwerken waarbij elkaar feedback geven en doorvragen tot de kern essentiële randvoorwaarden zijn.