Keizer & Co

Communicatie en teambuilding

recensie afbeelding

Auteur: Johann Olav Koss, Heidi en Bente-Marie Ihlen

Uitgever: Uitgeverij Elmar, Rijswijk

Jaar van uitgave: 1988

ISBN: 90389 06617

Communicatie met anderen begrijpen en hanteren

Dit boek is geschreven door schaatskampioen Johann Olav Koss en twee vriendinnen van zijn moeder, de Noorse psychologen Heidi en haar zus Bente-Marie Ihlen. De aanleiding was dat Koss ontdekte dat hij als individuele schaatser toch ook afhankelijk was van zijn team en omgeving. Hij wilde leren hoe hij in zijn schaatsteam de neuzen dezelfde kant op kon krijgen, zodat onderlinge verschillen optimaal benut konden worden. Zijn eigen doel: goud halen op de Olympische Spelen van 1994 in Lillehammer. Uiteindelijk haalde hij drie keer goud.

Welke lessen haal je uit dit boek?

"Communiceer je vanuit je hoofd of vanuit je buik?"

Als baby wist je heel goed wat je nodig had. Je reageerde vanuit je primaire gevoel (je buik). Door opvoeding en conditionering reageren we steeds meer en vaker vanuit onze ratio (het hoofd). Maar zijn hoofd en buik wel congruent? Met andere woorden: komt wat je denkt en voelt wel écht overeen met watje doet en zegt? Of gaat 'je hoofd' verklaren wat 'je buik' het liefste wil ...?

"Mensen zijn niet, mensen doen"

Door mensen een etiket op te plakken, maak je het voor jezelf moelijker om bij die betreffende persoon te ontdekken dat hij iets nieuws in jouw richting probeert te doen. Blijf open staan voor veranderingen bij mensen. Dat geldt natuurlijk ook voor jezelf: "zo ben ik nou eenmaal" is dus vanaf nu geen excuus meer om je houding en gedrag niet te veranderen.

"Onenigheid is een uitdrukking van verscheidenheid. Ieder mens heeft zijn eigen, unieke beeld van de werkelijkheid."

Iemands intentie is vaak iets anders dan het effect dat zijn woorden of gedrag heeft. "Ik bedoel het toch goed?" "Ja, maar op mij komt dat niet zo over!" Herkenbaar? Je kunt ervoor kiezen om na te gaan wat het effect is dat jij op de ander in jouw omgeving hebt. Hoe? Door vragen te stellen, want dat is de enige manier om uit te vinden wat de ander denkt en voelt.

"Wil je iets nieuws? Doe dan iets nieuws!"

Wanneer je een verandering wenst in een bepaalde situatie (bijvoorbeeld de relatie met je 'irritante' collega verbeteren) dan moet je een situatie scheppen die verandering toestaat. Dat betekent dat je niet langer op de automatische piloot vaart (en doet wat je altijd al doet en je ouders voor jou ook zo deden).

Het boek staat vol voorbeelden van hoe je door effectiever te communiceren het jezelf en je naaste omgeving een stuk makkelijker kan maken.