Keizer & Co

4 praktische tips voor effectieve feedback

recensie afbeelding

Een goed gesprek over lastige zaken

Feedback geven vanuit kwetsbaarheid

Communiceren kunnen we allemaal. Toch? Ja natuurlijk. Maar, wat als het gaat over iets wat niet lekker loopt. Als iemand je irriteert of niet leuk meedoet? Als het gesprek een kant opgaat die jij niet wilt? Hoe voer je dan toch nog een goed gesprek? Mét emoties, want tot tien tellen of het juiste moment afwachten lukt niet altijd. En eerlijk en met respect voor jezelf en de ander, omdat je escalatie wilt voorkomen.

Jarenlang gaf ik trainingen Adviesvaardigheden waarin het oefenen van feedback geven bestond uit een vierstappenplan:

  1. Beschrijf zo concreet mogelijk het (lastige) gedrag van de ander.
  2. Vertel wat dat gedrag met jou doet en
  3. vraag of de ander zich dat voor kan stellen of dat herkent.
  4. Kom samen tot een oplossing: wat en hoe kan het voor een volgende keer anders?

Nog steeds sta ik achter deze vier stappen, maar inmiddels geloof ik ook dat het effectiever is om een ‘lastig gesprek’ niet alleen te focussen op het gedrag van de ander, maar vooral ook de hand in eigen boezem te steken. Niet voor niets zeggen we dat alle feedback die je aan geeft, vooral iets over jouzelf zegt. Tijd dus om daar ook eerlijk over te zijn en je kwetsbaar op te stellen.

Kwaliteiten

Een goed gesprek over lastige zaken voer je vanuit je hoofd én vanuit je hart. Het gaat niet alleen om de vaardigheid van het vinden van de juiste woorden. Het vraagt ook om kwaliteiten als moed, lef, kwetsbaarheid en empathie. Allereerst moet je stevig in je schoenen staan om een lastig gesprek te starten. Vaak denken we dat vooral degene die wordt aangesproken zich kwetsbaar voelt, maar het vraagt juist om flinke moed, kracht en een open, kwetsbare opstelling als je zelf het initiatief neemt om een moeilijk gesprek te beginnen. Als je daarnaast ook nog in staat bent om het nodige inlevingsvermogen te tonen, zal een lastig gesprek veel meer effect hebben dan wanneer je alleen jouw grieven en ongenoegen op tafel legt. Empathie is een ijzersterke kracht om relaties te transformeren. Het is de sleutel tot begrip voor elkaar.

De eerste stap

Loop jij rond met iets wat je dwars zit, op je werk of in privésfeer? Wacht niet langer en ga het gesprek aan! Met gezond verstand en respect voor jezelf en de ander. Ik geloof zeker niet dat het makkelijk is om de eerste stap te nemen voor het voeren van een lastig gesprek, maar je kunt vaak meer dan je zelf denkt. Ik geef je vier tips en overdenkingen om je alvast een hart onder de riem te steken voor als het nodig is:

1.    Haal diep adem en verzamel al je moed en zoveel mogelijk wijsheid. Bedenk dat het voor de ander net zo spannend is!

2.    Vertel wat je dwars zit en vergeet vooral niet je eigen emotie(s) daarbij te benoemen.

3.    Gun jezelf tijd om je gevoel onder woorden te brengen. Vergeet je schaamte en angst om ‘iets verkeerds’ te zeggen. Stotteren, pauze nemen, zeggen dat je even niet weet hoe je het precies moet zeggen, laat zien dat je mens bent.

4.    Bedenk dat zonder feedback verandering en groei niet mogelijk zijn. ‘Lastige situaties’ gaan zelden vanzelf over! Als je niets zegt, etteren ze meestal maar door.

Meer lezen?

Empathie en kwetsbaarheid zijn in mijn beleving krachtige vaardigheden om je communicatiever te maken. Wil je hier meer over lezen? Aanraders zijn ‘Empathy, een handboek voor revolutie’ van Roman Krznaric (ook te zien op TedX en ‘De kracht van kwetsbaarheid’ van Brené Brown (bekijk haar inspirerende Ted-talk).

Zelf doen?

Feedback komt in vrijwel elk coachgesprek en elke training of workshop wel aan de orde. Ben je (nog) geen coachklant of deelnemer aan één van onze trainingen, maar wil je toch onze feedbackspelregels als een handig hulpmiddel? Stuur dan een mail aan annett@keizerco.nl en je ontvangt gratis onze handout.