Keizer & Co

10 Tips voor een goed gesprek

recensie afbeelding

Wees oprecht geïnteresseerd in mensen

TV-host Celeste Headlee vertelt in 10 minuten wat de ingrediënten zijn voor een goed gesprek. Haar tips zijn gebaseerd op ervaringen als interviewer. De beste interviews zijn als mensen het gevoel hebben dat er oprecht naar hen wordt geluisterd.

Bekijk het verhaal over haar 10 tips op TedTalks.

10 tips voor een goed gesprek

  1. Niet multtasken. Focus en wees in het moment. Dat betekent dus: niet met je smartphone zitten spelen!
  2. Wees geen betweter. Sta open om iets nieuws te leren van anderen.
  3. Stel open vragen. Antwoorden zijn interessanter als jij je vraag begint met 'wie, wat, waar, waarom, hoe'.
  4. Go with the flow. Gedachten komen altijd in ons hoofd, maar laat ze ook weer los zodat je ruimte over hebt om het verhaal van de ander te (blijven) volgen.
  5. Ga niet zitten 'zwammen'. Als je het niet weet, zég dan dat je het niet weet.
  6. Vergelijk jouw ervaring niet met die van anderen. Elke ervaring is uniek en het gaat niet altijd om jou.
  7. Voorkom dat je jezelf gaat herhalen. Herhaling is saai en je verveelt er de ander mee.
  8. Onderscheid hoofd- van bijzaken. Mensen zijn niet geïnteresseerd in alle details die door jouw hoofd schieten.
  9. LUISTER! Dit is en blijft dé belangrijkste vaardigheid voor een goed gesprek, ook al is de verleiding nog zo groot om liever zelf aan het woord te zijn.
  10. Houd het kort. "A good conversation is like a miniskirt. Short enough to retain interest, but long enough to cover the subject."

Het klinkt allemaal zo logisch! Maar waarom lopen sommige gesprekken dan toch zo moeizaam? De ervaring leert dat er zo veel stoorzenders op de loer liggen, dat onze hoofden als 'babbelboxen' snel afgeleid zijn. Of het nu is omdat de berichten op onze telefoon blijven binnenstromen of omdat we niet goed luisteren. Canadees onderzoek wees uit dat mensen een kortere aandachtscurve hebben dan een goudvis, dat wil zeggen minder dan 7 seconden!

Aandacht voor bewust en effectief communiceren met aandacht voor inhoud, proces én relatie is dus een noodzaak om jezelf stevig en professioneel te positioneren.

Beware