Keizer & Co

30 JAN 2015: Homo empathicus

nieuws afbeelding

Empathie als sleutel voor menselijk contact

In de schoenen van een ander

Onze hersenen zijn ingesteld om empathisch naar de ander te zijn. Empathie betekent begrijpen wat er in de ander omgaat; je in de schoenen van een ander verplaatsen en je inleven in wat er in iemand omgaat. Wat is zijn 'point of view'? Wat denkt, voelt en doet hij? De meeste mensen zijn uitstekend in staat om zich empathisch op te stellen. Het probleem is alleen dat we dit niet goed hebben geleerd.

Me, myself and I

We leven in een tijd waarin het individu centraal staat. Iedereen is met zijn eigen geluk en passie bezig. Duizenden zelfhulpboeken om jezelf te ontdekken; honderden cursussen die je lekkerder in je vel laten voelen en ja, nu we het er toch over hebben: duizenden coaches (ook ik!) die je een luisterend oor bieden en je inzicht geven in jouw problemen. Woorden als 'De klant is koning', 'de burger centraal' en 'What's in it for me?' klinken je vast bekend in de oren.

Wij tegen zij

Tegelijkertijd worden de tegenstellingen tussen mensen steeds groter. Op wereldniveau ontstaan etnische spanningen, strijd om geloofskwesties en een steeds groter wordende kloof tussen arm en rijk. Ook in het dagelijks leven zie ik genoeg voorbeelden om mij heen van mensen die denken in termen van 'wij' tegen 'zij'. Patstellingen, onbegrip, conflicten, irritaties. Gewoon, omdat we niet bereid zijn om in de huid van de ander te kruipen en ons af te vragen wie die ander is. Wie is hij? Waarom doet en denkt hij zo? We houden liever vast aan ons eigen gelijk Wel zo makkelijk, maar het draagt niet bij aan effectieve communicatie.

Vraag eens waarom!

Ik daag jou (en mijzelf!) daarom uit. Ga de eerstvolgende keer dat je over iemand 'struikelt' die anders is of denkt dan jij, eens het gesprek aan. Niet over het onderwerp waarover je van mening verschilt, maar stel hem eens de vraag waarom hij iets zegt of doet. Wees nieuwsgierig; maak contact. Als kind deden we niet anders dan 'waarom-vragen' stellen als we iets niet (wilden) snappen. Laten we dus gewoon weer even kind zijn. Dat maakt ons ook wat empathischer. Ik ben benieuwd of en hoe dat je lukt ...!

 

Plaats je reactie
(wordt niet getoond)