Keizer & Co

28 APR 2021: Samenwerken gaat niet vanzelf!

nieuws afbeelding

Teams ontstaan meestal niet omdat mensen elkaar aardig vinden en daarom gaan samenwerken. Een team heeft een doel en er zitten mensen in die (hopelijk!) vanuit hun rollen, taken en ambities aan dat gezamenlijke doel gaan bijdragen. En nee, jij weet vast ook al: dat gaat meestal niet vanzelf! Wat gaat er mis? En wat kun je daaraan doen?

Teamleden in organisaties, vrijwilligersclubs, sportverenigingen, goede-doelenorganisaties of welk samenwerkingsverband dan ook, worden meestal gevraagd om hun professionele kennis en kunde. Helaas gedragen die ‘professionals’ zich niet altijd even volwassen, begripvol en bereidwillig om succesvol samen te werken. Je geeft elkaars persoonlijkheid dan de schuld. “Maar hij is ook altijd zó dominant!”, “Zij is gewoon iemand die snel beledigd is en waar je niets tegen kunt zeggen”.

Waar komt dat ‘gedoe’ vandaan? Wat is er toch aan de hand in goedwillende teams? Wat ik zie is dat er meestal gedoe ontstaat vanuit onbegrip, miscommunicatie. Hoe goedwillend we ook zijn in de samenwerking, we vallen gemakkelijk in onze valkuilen van menselijkheid.

 Valkuil 1

Onuitgesproken verwachtingen hebben: “Dan mag ik toch aannemen dat jij dat oppakt?" Of: "Oh, ik dacht dat je dat wel begrepen had...Of: "Ik heb je dat niet horen zeggen, dus ik dacht... !" 

Valkuil 2

Denken dat iemand er met dezelfde normen en waarden inzit als jij: “Dat is toch logisch dat we dat zo doen! Hoezo vind jij dat anders?”

Valkuil 3

Aannames doen en invullen voor een ander: “Maar ik dacht dat jij…” of “Als ik daarover iets zou zeggen, dan zijn jullie het er natuurlijk niet mee eens.”

Valkuil 4

Niet reageren op wat de ander zegt, maar reageren met jouw eigen antwoord: “Jaja, mmm (dat zal wel), … maar wat ik daarover wil zeggen is …!” enzovoorts.

Valkuil 5

Elkaar niet informeren. Gewoon, domweg niet reageren op mails of telefoontjes. Net doen alsof je neus bloedt en het niet als jouw verantwoordelijkheid zien om een terugkoppeling te geven

Wantrouwen is dus niet de oorzaak van gedoe binnen het team; het is het gevolg van bovenstaand gedrag. Want als er niet goed met elkaar wordt gecommuniceerd, stapelen irritaties en mismanagement van verwachtingen elkaar op. Met als gevolg dat wederzijds respect ver te zoeken is en de samenwerking gefrustreerd raakt.

Vanuit mijn ervaring met teamcoaching geef ik je 3 tips opnieuw te focussen en richting te geven aan het team:

Tip 1    

Houd het proces in de gaten en onderscheid hoofd- van bijzaken, zodat je efficiënt met je tijd omgaat. Zet persoonlijke agenda’s en issues opzij en focus opnieuw op het gezamenlijke doel. Waarvoor zitten jullie bij elkaar en ben je ‘besteld’? Wat is het overkoepelende doel?

Tip 2     

(H)erken de verschillen binnen het team! De één neemt ruimte, de ander geeft ruimte. De één is directief, de ander wil de lieve vrede bewaren. Wees je ervan bewust dat je bijna automatisch op elkaar reageert: actie is reactie. Irritaties en allergieën ontstaan gemakkelijk binnen teams die elkaar onvoldoende respecteren in hun kwaliteiten (en valkuilen!).

Tip 3     

Last but not least, iedereen is verantwoordelijk voor het proces binnen het team. Dus ook de mensen die meestal achterover leunen en zich niet bemoeien met ‘persoonlijk gedoe’ tussen teamleden. Niets doen is ook iets doen! Pak je verantwoordelijkheid, toon lef en spreek elkaar aan als het nodig is.

Wil je alle info over succesvolle samenwerking op een rij? Download dan gratis mijn e-book Teamcommunicatie, tools voor effectieve samenwerking.

 

Plaats je reactie
(wordt niet getoond)