Keizer & Co

10 JAN 2017: Doelen stellen ... elke dag!

nieuws afbeelding

Zonder doel geen richting

Dat geldt in alles! Of je nu goede voornemens hebt en doelen stelt aan het begin van elk jaar of 's ochtends thuis of op je werk je 'To-do-lijst' opstelt. Een doel geeft richting en een rode draad om iets te bereiken. Ook in je communicatie!

In mijn trainingen hoor ik deelnemers vaak zeggen dat ze "'Het' anders willen", "De ander willen overtuigen" of "Feedback willen geven" maar niet weten hoe als hun communicatie met anderen niet lekker loopt. In plaats van te beginnen met  Hoe ze effectiever kunnen communiceren, vraag ik ze eerst naar hun Doel:

  • Wat moet de ander anders doen?
  • Wat wil je (zelf) bereiken?
  • Wat levert dat jou (en de ander) op?

Pas als je weet wat je wilt bereiken, wat je doel is, kun je de ander uitleggen wat je van hem/haar nodig hebt en hem/haar meenemen in de richting die je op wilt. Dat geldt eigenlijk in elk gesprek dat je voert! Of het nou korte of lange overleggen, vergaderingen of informatie-uitwisselingen zijn. Wees helder over wát je wilt. Geef een gesprek structuur, zodat miscommunicatie minder kans krijgt en je je doel eerder en beter bereikt. Voer daarom zogenaamde DAT-gesprekken:

  • Bereid je altijd voor en stel jezelf een Doel: waar gaat het gesprek (straks) over? Houd deze rode draad vast!
  • Denk na over je Aanpak: wat staat er als onderwerp op de agenda en wat verwacht je van de ander (luisteren, besluit nemen, meedenken ...). Spreek dit ook uit, zodat jouw koers voor de ander ook helder is.
  • Reserveer Tijd: hoeveel tijd heb je en wat is de (tijds)verwachting van de ander? Stuur in het gesprek ook het tijdsproces en zorg dat je genoeg tijd hebt om het naar behoren af te ronden d.w.z. samen te vatten en heldere vervolgafspraken maken.

Ik weet zeker dat deze structuur je gaat helpen om met meer effect je boodschap over te brengen. Succes!

   

Bewaren

Plaats je reactie
(wordt niet getoond)


Voer de code links hieronder in