Keizer & Co

10 OKT 2016: Flexibel omgaan met lastige mensen

nieuws afbeelding

Ze zijn er écht: lastige types. Mensen die structureel zeuren, klagen, dwarsliggen, de kantjes ervan af lopen, kwaadaardig roddelen, altijd beren op de weg zien, dominant zijn en hun wil als wet zien of slechte grappen maken. Als je ze kúnt mijden, is dat een goed idee. Dat scheelt je veel ergernis, energie- en tijdverlies. Maar als je de pech hebt dat er lastige types in jouw (werk)omgeving zitten, moet je toch een manier vinden om hiermee om te gaan.

Je kunt het gedrag van de ander niet veranderen, wel beïnvloeden. Feedback geven is uiteraard een voor de hand liggend instrument om iemand op zijn gedrag aan te spreken, al kan het gebeuren dat daar niet direct iets mee gedaan wordt. Sommige gedragspatronen van mensen zijn uiterst hardnekkig. En toch, wanneer je effectieve feedback geeft én daarbij je grenzen stelt, zal de ander misschien niet veranderen, maar wel weten tot hoever hij of zij bij jou kan gaan. Omgaan met lastige mensen vraagt dus van jou dat je je gedragsstijl of invalshoek zo bijstelt dat je toch je doel bereikt.

Tien tips om gedoe van een ander de baas te zijn

Tip 1Wat je ook van iemand vindt, beoordeel iemand niet op wie hij is, maar op wat hij doet en zegt.

Tip 2: Na één keer feedback geven, zal iemand niet altijd meteen de knop omdraaien. Herhaling is de kracht van de boodschap. Dat geldt ook voor effectief feedback geven.

Tip 3: Aan welk gedrag erger jij je het meest? Relax; je bent vast niet de enige! Uit verschillende onderzoeken blijkt dat we ons in ons werk het meest ergeren aan mensen die te laat komen, vaak mailen in plaats van persoonlijke gesprekken te voeren, mensen die afspraken niet nakomen en/of het werk van zich afschuiven. 

Tip 4: Irriteer je je aan iemand die altijd te laat komt? Vertel hem wat het effect op jou en/of het team is om te moeten zitten wachten en leg uit wat de gevolgen zijn. Begin de vergadering dus gewoon op het afgesproken tijdstip. Laat overleggen ook niet uitlopen als iemand onnodig te laat komt.

Tip 5Ontstaat er ruis omdat alle communicatie via de mail verloopt? Mailberichten missen persoonlijke intonatie en kans om direct te reageren op wat er ‘gezegd’ wordt. Erger je je aan iemand die teveel mailt, geef dan zelf het goede voorbeeld. Stop met mailen en maak een persoonlijke afspraak (liever niet per mail!).

Tip 6: Komt iemand zijn afspraken niet na? Natuurlijk kijk je eerst wat er aan de hand is. Maar, trap niet in de valkuil om uitgebreid in te gaan op excuses. Richt je vooral op het hier en nu. Vertel wat de consequenties nu voor jou en jullie samenwerking zijn. Bespreek suggesties voor een oplossing. Hoe nu verder?

Tip 7Heb je het gevoel dat iemand het werk naar jouw bureau doorschuift? Iemand die zegt “Dat is niet mijn taak” of “Daar ben ik niet van” is meestal bezig zijn verantwoordelijkheden af te bakenen. Kijk wat de afspraken zijn in jullie samenwerking: wie is waarvoor verantwoordelijk en als er taken (nog) onduidelijk zijn, hoe ga je dat als team gezamenlijk oppakken? Deel je probleem of ergernis met andere betrokkenen, zodat je samen keuzes kunt maken.

Tip 8: Ben jij de enige die zich ergert? Wist je dat roddelen op de werkvloer ook zo zijn functie heeft? Roddel is altijd een effectief middel geweest om de band binnen een gemeenschap sterk te houden. Er is alleen wel een verschil tussen praten over iemand en kwaadspreken over iemand.

Tip 9: Wees eerlijk. Zie je alleen nog maar de negatieve kanten van iemand of beschikt iemand toch ook nog over bepaalde kwaliteiten? Welke kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën staan daar bij jou tegenover?

Tip 10: Tot slot: vat lastig gedrag niet persoonlijk op. De kans is groot dat lastige mensen zich tegen iedereen zo gedragen.

 

Wil jij nog meer tips, adviezen, inspiratie en voorbeelden over hoe jij je samenwerking met collega's, klanten en andere relaties kunt verbeteren? Ben je nieuwsgierig naar jouw communicatiestijl en hoe je omgaat met mensen die het 'anders doen dan jij'?

Donderdagmiddag 2 februari organiseert Keizer & Co weer een MASTERCLASS COMMUNICATIE in Utrecht voor professionals die in een paar uur tijd hun communicatieve vaardigheden willen opfrissen en versterken.

Er is nog plek, dus schrijf je snel in! Kijk
hier voor meer informatie

Plaats je reactie
(wordt niet getoond)