Keizer & Co

23 NOV 2015: Samenwerken gaat nooit vanzelf

nieuws afbeelding

5 valkuilen van samenwerken en 3 tips om er samen uit te komen

Teams ontstaan meestal niet omdat mensen elkaar aardig vinden en daarom gaan samenwerken. Een team heeft een doel en er zitten mensen in die (hopelijk!) vanuit hun rollen, taken en ambities aan dat gezamenlijke doel gaat bijdragen.

Waarom gaat samenwerken nou nooit vanzelf?

Teamleden in organisaties, maar ook in vrijwilligersclubs, sportverenigingen of goede-doelenorganisaties worden gevraagd om hun professionele kennis en kunde. Helaas gedragen die ‘professionals’ zich niet altijd even volwassen, begripvol en bereidwillig om succesvol samen te werken. We geven elkaars persoonlijkheid dan de schuld. “Maar hij is ook altijd zó dominant!”, “Zij is gewoon iemand die snel beledigd is en waar je niets tegen kan zeggen”. Waarom gaat het zo vaak mis?

Valkuil 1

Verwachtingen blijven onuitgesproken:  “Dan mag ik toch aannemen dat jij dat oppakt/snapt/begrijpt als ik zoiets zeg?!"

Valkuil 2

Denken dat iemand er met dezelfde normen en waarden inzit als jij: “Dat is toch logisch dat we dat zo doen! Hoezo vind jij dat anders?”

Valkuil 3

Aannames doen en invullen voor een ander:  “Maar ik dacht dat jij …” of “Als ik daarover iets zou zeggen, dan zijn jullie het er natuurlijk niet mee eens"

Valkuil 4

Niet reageren op wat de ander zegt, maar reageren met jouw eigen antwoord: “Jaja, mmm (dat zal wel), … maar wat IK daarover wil zeggen is …!!!”

Valkuil 5

Elkaar niet informeren. Gewoon, domweg niet reageren op mails of telefoontjes. Net doen alsof je neus bloedt en het niet als jouw verantwoordelijkheid zien om een terugkoppeling te geven

Wantrouwen is dus niet de oorzaak van gedoe binnen het team; het is het GEVOLG van bovenstaand gedrag. Want als er niet goed met elkaar wordt gecommuniceerd, stapelen irritaties en mismanagement van verwachtingen elkaar op met als gevolg dat wederzijds respect ver te zoeken is en de samenwerking gefrustreerd raakt. Dus, wat te doen?

Drie tips om opnieuw te focussen en richting te geven aan het team

Tip 1     

Houd het doel én het proces in de gaten en onderscheid hoofd- van bijzaken zodat je efficiënt met je tijd omgaat. Zet persoonlijke agenda’s en issues dus even opzij en houdt de focus op het gezamenlijke doel met aandacht voor proces én relatie. Waarvoor zitten jullie bij elkaar en ben je ‘besteld’? Wie doet wat en wat is het overkoepelende doel?

Tip 2

(H)erken de verschillen binnen het team! De één neemt ruimte, de ander geeft ruimte. De één is directief, de ander wil de lieve vrede bewaren. Wees je ervan bewust dat je bijna automatisch op elkaar reageert: actie is reactie. Irritaties en allergieën ontstaan gemakkelijk binnen teams die elkaar onvoldoende respecteren in hun kwaliteiten (en valkuilen!).

Tip 3

Last but not least, iedereen is verantwoordelijk voor het proces binnen het team. Dus ook de mensen die meestal achterover leunen en zich niet bemoeien met ‘persoonlijk gedoe’ tussen teamleden. Niets doen is ook iets doen! Dus pak je verantwoordelijkheid, toon lef en spreek elkaar aan als het nodig is.

Wat zie jij als grootste valkuil in samenwerkingsverbanden? Deel hieronder je ervaring en lees die van anderen.

Merel zegt op 23 NOV 2015 om 14:18 uur:

In grote groepen vind ik het soms moeilijk om ertussen te komen in een gesprek. Meestal zijn dezelfde mensen aan het woord en is er weinig ruimte (en tijd) om ook iets te zeggen. 1 op 1 gaat dat wel goed maar in een vergadering raak is wel eens ondergesneeuwd.

Plaats je reactie
(wordt niet getoond)


Voer de code links hieronder in